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In SRIDジャーナル
プロジェクト・マネジメントの枠組みとしてログフレーム(ロジカル・フレームワーク)が提案されて約半世紀が経つ。近年、新たな評価手法における潮流が出てきている。一つは、社会的インパクト投資の流れを踏まえたインパクト評価(Impact Evaluation)であり、プロジェクトの介入に帰属する成果を定量的に把握することを重視する。一方、アウトカム・マッピング(Outcome Mapping)に代表される質的評価においては、想定外または定量化できない経験知を把握することを重視している。さらに、変化し続ける状況の中でイノベーションを起こすためには、プロジェクトも状況から学び発展する必要があるとの考えから、そのような目的でプロジェクトを支援するための発展的評価(Developmental...
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In 産業と教育
2015年9月、ニューヨークにある国連本部で「国連持続可能な開発サミット」が開催され、「我々の世界を変革する:持続可能な開発のための2030アジェンダ」が採択された。あわせて、17の目標と169のターゲットからなる「持続可能な開発目標(SDGs)」が合意された。SDGsは、アジェンダを実現していくための実施計画の目標と位置付けられている。世界レベルにおいて、持続可能な社会づくりの最大の課題は人口の急増といえる。2011年に70億人を突破した世界の人口は、2050年には96億人にも達するともいわれている。人口が増加すると当然食糧や資源の需要量が増大する。また、一人ひとりの生活レベルの向上に伴い、一人当たりの資源・エネルギー消費量も増大していくだろう。一方、日本では農林水産業が衰退の一途をたどり...
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UNESCO World Conference on ESD (Education for Sustainable Development)” (*1) to consider a better future for our planet, will be held this November in Okayama and Nagoya, Japan. Future strategies will be discussed while reviewing the outcomes of the UN Decade of Education for Sustainable Development (DESD) (2005-2014) which comes to an end this...
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In Miyagi University of Education Research Bulletin, Environmental Education Center
Author:
Shimano Satoshi
This commentary discusses education for sustainable development (ESD) in relation to the state of the planet and a number of immediate challenges that are confronting its successful implementation during the Decade of Education for Sustainable Development slated to come to an end in 2014. They are the current economic crisis and its effect on...
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In Miyagi University of Education Research Bulletin Environmental Education Center
Author:
Shimano Satoshi
This paper attempts a brief ‘update’ on the Regional Centre of Expertise (RCE) and discusses particularly RCE Greater Sendai in light of its relevance to the Decade of Education for Sustainable Development (DESD, 2005-2014) strategies set for the second phase to achieve the DESD goals in the region. The discussion focuses on capacity building...